Erklæring – ivaretakelse av internkontroll og offentligrettslige krav

 

Leieobjekt:
Utleier:
Leietaker:

 

Egenerklæring – ivaretakelse av internkontroll og offentligrettslige krav
Vi bekrefter med dette å være kjent med alle offentligrettslige krav som påhviler vår virksomhet som leietaker og arbeidsgiver, og de privatrettslige forpliktelser til etterlevelse av offentligrettslige krav som  følger av leieavtalen.  

Vi bekrefter med dette at vi uten unødvendig opphold vil varsle Utleier dersom det identifiseres forhold som representerer avvik fra offentligrettslige byggtekniske krav (krav til byggets fysiske og tekniske egenskaper eller kvaliteter) og offentligrettslige krav rettet mot bruken eller virksomheten som drives i bygget, herunder;  

Vi bekrefter at  vår virksomhet har nødvendige oppdaterte systemer/rutiner/sjekklister for å sikre identifikasjon- og rettmessig ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet og etterlevelse av offentligrettslige krav..

Vi bekrefter samtidig atvi somLeietaker uten unødvendig opphold vil informere Utleier når/dersom;

1.
Det planlegges for endringer i bruk eller utforming og som er søknadspliktige jf. Plan- og bygningsloven. Se vedlagt sjekkliste. Vedlegg 1

2.
Det planlegges for virksomhetsendringer som innebærer at virksomheten, eiendommen eller leieobjektet risikerer å kunne komme i konflikt med Internkontrollforskriften. Se vedlagt sjekkliste. Vedlegg 2

3.
Det planlegges for endringer i bruk eller utforming som innebærer at virksomheten, eiendommen eller leieobjektet vil risikere å kunne komme i konflikt med Arbeidsplassforskriften. Se vedlagt sjekkliste. Vedlegg 3.


Dato:
Sted:


........................................................

Navn:
Leietaker:
Org.nr.:


Vedlegg 1 – Sjekkliste - Søknadspliktige tiltak jf. Plan- og bygningsloven

A. Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg

B. Vesentlig endring eller vesentlig reparasjon av tiltak som nevnt under bokstav A

C. Fasadeendring

D. Varig eller tidsbestemt bruksendring, vesentlig utvidelse eller vesentlig endring av tidligere drift av tiltak som nevnt under bokstav A

E. Riving av tiltak som nevnt i bokstav A

F. Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner

G. Oppdeling eller sammenføyning av bruksenheter i boliger

H. Oppføring av innhegning mot veg

I. Plassering av skilt- og reklameinnretninger

J. Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg

K. Vesentlig terrenginngrep

L. Anlegg av veg, parkeringsplass og landingsplass

M. Opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. matrikkellova.

N. Hovedombygging.

O. Byggetiltak hvor det er usikkerhet med henyn til hvorvidt slik søknadsplikt foreligger


Vedlegg 2 – Sjekkliste - Ivaretakelse av kravene i Internkontrollforskriften

1. Har virksomheten kartlagt krav og behov for nødvendig gjennomføring av systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid?

2. Har virksomheten i tilstrekkelig grad definert og plassert nødvendig ansvar for kartlegging, planlegging, gjennomføring, avviksbehandling og revisjon av det systematiske helse- miljø og sikkerhetsarbeidet?

3. Har virksomheten i nødvendig grad involvert de ansatte i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet?

4. Har virksomheten identifisert de lover og forskrifter i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen som gjelder for virksomheten herunder de krav som er særlig viktige for virksomhetens drift og tilgjengeliggjort dette for virksomhetens ansatte?

5. Har virksomheten i tilstrekkelig grad sikret at arbeidstakerne har nødvendige kunnskaper og ferdigheter i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, herunder informasjon om endringer?

6. Har virksomheten fastsatt mål for helse, miljø og sikkerhetsarbeidet?

7. Har virksomheten etablert oversikt over virksomhetens organisasjon, herunder hvordan ansvar, oppgaver og myndighet for arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er fordelt?

8. Har virksomheten i nødvendig grad kartlagt farer og problemer og på denne bakgrunn vurdere risiko, samt utarbeide tilhørende planer og tiltak for å redusere risikoforholdene?

9. Har virksomheten i nødvendig grad forankret rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge overtredelser av krav fastsatt i eller i medhold av helse-, miljø- og sikkerhets- lovgivningen?

10. Har virksomheten i nødvendig grad forankret rutine for systematisk overvåkning og gjennomgang av internkontrollen for å sikre at den fungerer som forutsatt?

11. Har virksomheten samordningsansvar ovenfor andre virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, og er dette samordningsansvaret i så fall rettmessig ivaretatt?


Vedlegg 3 – Sjekkliste - Ivaretakelse av kravene i Arbeidsplassforskriften

APF K2, Krav til arbeidsplasser og arbeidslokaler
APF § 2-1, Arbeidslokaler og atkomsten til lokaler er utformet og innredet med sikte på den virksomheten og de arbeidsplassene som skal finnes i lokalet og ha en tilfredsstillende velferdsmessig standard.

APF § 2-1, Arbeidsplasser er dimensjonert, innrettet og tilpasset arbeidets art, arbeidsutstyret og den enkelte arbeidstaker.

APF § 2-1, Gulvarealet er så stort at det blir tilstrekkelig fri plass til gode og varierte arbeidsstillinger og bevegelser, og slik at arbeidet og bruk av arbeidsutstyr ikke medfører fare for sikkerhet og helse.

APF § 2-1, Arbeidsutstyr er plassertog oppstilt slik i forhold til omgivelsene at utførelse av arbeid, samt bruk og vedlikehold av arbeidsutstyr ikke medfører fare for sikkerhet og helse.

APF § 2-1, Fundamenter og festeanordninger for arbeidsutstyr er slik at innretningen er stabil.

APF § 2-1, Arbeidsplasser, arbeidsutstyr og prosesser er avskjermet mot omgivelsene når det utføres arbeid som kan innebære belastning, fare eller helserisiko for andre arbeidstakere for eksempel på grunn av lys, stråling, sprut, støy eller luftforurensning.

APF § 2-1, Ved utforming og innredning av arbeidsplasser og arbeidslokaler er det tatt særlig hensyn til fare for vold og trussel om vold.

APF § 2-2, Arbeidsstolen er stø, gi brukeren bevegelsesfrihet og muliggjøre en stabil og bekvem stilling. Stolen skal om nødvendig motvirke overføring av vibrasjoner. Underarmsstøtte skal ved behov kunne påmonteres.

APF § 2-2, Ved fare for uheldig muskelbelastning, for eksempel ved arbeid med dataskjerm, er stolsetet regulerbart i høyden og stolryggen være regulerbar i høyde og skråstilling. Om nødvendig skal stolsetet også være regulerbart i dybden.

APF § 2-2, Fotstøtte til arbeidsstolen er stilt til rådighet for dem som ønsker det.

APF § 2-3, Arbeidsbord og arbeidsbenker er tilstrekkelig store slik at det er mulig med en hensiktsmessig og fleksibel plassering av arbeidsutstyret. Arbeidshøyden skal kunne tilpasses gode arbeidsstillinger.

APF § 2-3, Ved fare for uheldig muskelbelastning, for eksempel ved arbeid med dataskjerm, er det tilstrekkelig plass for støtte til underarmer og hender.

APF § 2-4, Faste arbeidsplasser skal være utformet, dimensjonert og innredet slik at det tas hensyn til at arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne skal kunne arbeide i virksomheten.

APF § 2-4, Personalrom skal være utformet og plassert slik at det i nødvendig utstrekning tas hensyn til at arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne skal kunne arbeide i virksomheten. Det skal spesielt tas hensyn til atkomstveier, mekanisk personbefordring, dører, dusjer, håndvasker og toaletter.

APF § 2-5, Bygninger, bygningselementer og installasjoner er utformet, plassert og innredet slik at vedlikehold og renhold kan foregå farefritt.

APF § 2-5, Vinduer, takvinduer og ventilasjonssystemer som kan åpnes eller reguleres, kan betjenes på en sikker måte og være slik utformet og plassert at de ikke utgjør en fare for arbeidstakerne når de er åpne.

APF § 2-5, Før det settes i gang arbeid med montering, justering, kontroll og ettersyn av bygning eller tekniske installasjoner, skal det være sikker atkomst og nødvendig fri høyde og bredde.

APF § 2-5, Atkomst til tak skal fortrinnsvis være gjennom dør eller luke.

APF § 2-5, Bygningsdeler, takvinduer eller konstruksjoner som er for svake til å trå på og hvor det er fare for fall, skal være sikret med merking, avsperring, gangbaner eller andre sikringstiltak.

APF § 2-5, På bygninger der gesimshøyden er mer enn 5 m, skal det være montert stigefeste for at løs stige skal kunne brukes som atkomst. Stigen skal være så lang at den rekker 1 m over taket.

APF § 2-5, Festepunkter for sikkerhetstau skal være montert i nødvendig omfang på hensiktsmessige steder der dette er nødvendig for sikring under arbeidet.

APF § 2-5, Dersom det er nødvendig for å ivareta sikkerheten, skal luker, dører og stengsler ha sikkerhetsinnretning slik at de kan sikres i åpen stilling. De skal kunne åpnes fra begge sider.

APF § 2-6, Gulv og dekker skal være fri for farlige ujevnheter, hull og helninger og være faste og stabile slik at tilsiktet bruk av kjøretøyer og transportinnretninger kan skje på en sikker måte.

APF § 2-6, Gulv i arbeidslokaler, på lasteramper, varemottak o.l. skal være jevne og behagelige å gå på og med en utforming og overflate som motvirker at gulvet blir glatt.

APF § 2-6, Gulv i arbeidslokaler og personalrom skal kunne rengjøres slik at det oppnås en tilfredsstillende hygienisk standard.

APF § 2-7, Vegger og himling i arbeidslokaler skal kunne rengjøres og vedlikeholdes slik at det oppnås en tilfredsstillende hygienisk standard.

APF § 2-7, Gjennomsiktige skillevegger, særlig skillevegger som bare består av glass, skal være tydelig merket og tåle de belastninger de kan bli utsatt for. Dersom skilleveggene kan bli knust, skal disse være atskilt fra arbeidsplasser eller ferdselsveier slik at arbeidstakerne ikke kan bli skadet.

APF § 2-8, Romhøyden i arbeidsrom og i personalrom skal avpasses i forhold til rommets gulvareal og den virksomheten som drives der. Det skal særlig tas hensyn til ventilasjonsanlegg, belysning og innredningens dimensjoner.

APF § 2-9, Dører og porters plassering, antall og dimensjoner, og hvilke materialer som anvendes, skal bestemmes ut fra arbeidslokalenes eller områdenes art og bruk.

APF § 2-9, Dører for gående skal finnes i umiddelbar nærhet av porter som hovedsaklig er beregnet for kjøretøy, bortsett fra der hvor det er trygt for gående å bruke disse portene. Slike dører skal være tydelig merket og skal aldri blokkeres.

APF § 2-9, Dører skal ikke plasseres under åpning for vertikal varetransport.

APF § 2-9, Dører og porter med glassfelt eller som er gjennomsiktige skal være beskyttet mot knusing og være tilfredsstillende varselmerket i øyenhøyde.

APF § 2-9, Svingdører og svingporter skal være utformet slik at kollisjoner unngås.

APF § 2-9, Det skal til enhver tid være mulig å åpne mekaniske dører og porter manuelt.

APF § 2-9, Dører og porter skal ha sikkerhetssystemer dersom utilsiktet lukking innebærer fare.

APF § 2-9, Mekaniske dører og porter skal fungere på en slik måte at de ikke utsetter arbeidstakerne for fare. De skal være utstyrt med lett kjennelige og lett tilgjengelige nødstoppmekanismer.

APF § 2-9, Skyvedører skal være utstyrt med en sikkerhetsinnretning som hindrer dem i å spore av eller velte.

APF § 2-10, De enkelte arbeidsplasser skal ha dagslys og utsyn.

APF § 2-10, Lokaler uten dagslys og utsyn kan benyttes som arbeidsplass i følgende tilfeller: a. når arbeidsplassen av tekniske eller sikkerhetsmessige grunner må ligge under jorda, b. når arbeidets art tilsier det, c. når lokalets størrelse eller tiden arbeidstakeren oppholder seg der gjør det forsvarlig, d. når det for eksisterende arbeidslokaler vil medføre store ulemper og store omkostninger å foreta ombygninger.

APF § 2-10, Spiserom skal om mulig ha dagslys og utsyn.

APF § 2-11, Arbeidslokaler og arbeidsplasser skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser får tilfredsstillende belysning for å verne arbeidstakernes sikkerhet og helse.

APF § 2-11, Arbeidsplasser utendørs og under jord skal være tilstrekkelig opplyst ved kunstig belysning dersom dagslys ikke er tilstrekkelig.

APF § 2-11, Der det av sikkerhetsmessige grunner anses påkrevd skal også ferdselsveier ha belysning. Belysningsstyrken skal være tilpasset de rådende arbeids- og trafikkforhold.

APF § 2-11, Lysinstallasjonene skal være tilpasset de klimatiske forholdene.

APF § 2-11, Belysningsinstallasjoner i arbeidslokaler, på arbeidsplasser, i atkomstveier, transportveier og lasteplasser skal være plassert på en slik måte at den form for belysning som er valgt ikke innebærer noen ulykkesrisiko for arbeidstakerne. Belysningen skal være slik innrettet at eventuell stroboskopvirkning ikke leder til fare på grunn av misforståelse vedrørende maskindelers bevegelse eller deres bevegelsesretning.

APF § 2-12, Det skal være gode farge- og kontrastforhold uten for store luminansforskjeller innen synsfeltet, idet det tas hensyn til arbeidets art og arbeidstakerens syn.

APF § 2-12, Arbeidsplasser skal være utformet slik at forstyrrende reflekslys eller kontrastblending som kan vanskeliggjøre arbeid ved dataskjermer, maskiner, avlesingen av instrumenter o.l. unngås ved å samordne arbeidsplassens og arbeidsstasjonens utforming med de kunstige lyskildenes plassering og tekniske karakteristika.

APF § 2-12, Lyskilder som vinduer og andre åpninger, gjennomsiktige eller gjennomskinnelige vegger samt utstyr og vegger i lyse farger skal ikke forårsake direkte blending og gi så lite reflekser som mulig.

APF § 2-12, Vinduer skal være utstyrt med en hensiktsmessig regulerbar blendingsanordning for å dempe dagslyset som faller inn over arbeidsplasser med dataskjerm.

APF § 2-13, Arbeidsplasser hvor arbeidstakerne kan bli utsatt for fare ved svikt i den kunstige belysningen, skal være forsynt med nødbelysning av tilstrekkelig styrke.

APF § 2-13, Flukt- og rømningsveier samt nødutganger skal være utstyrt med nødbelysning tilstrekkelig til å dekke behovet i tilfelle svikt i den ordinære belysningen.

APF § 2-14, Arbeidslokaler skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser, personalrom mv. får tilfredsstillende klima med hensyn til temperatur, fuktighet, trekk, luftkvalitet og sjenerende lukt, og beskyttelse mot giftige eller helsefarlige stoffer mv. Ved vurderingen av klima og luftkvalitet skal det om nødvendig tas hensyn til den fysiske belastningen som arbeidstakeren utsettes for.

APF § 2-14, Luften i områder for arbeid eller opphold skal ha fullt forsvarlig oksygeninnhold.

APF § 2-14, Områder under jord hvor adgang er tillatt, skal ha kontinuerlig tilførsel av frisk luft.

APF § 2-14, Det skal tas hensyn til solinnstråling slik at arbeidstakerne ikke utsettes for unødig belastning på grunn av varme.

APF § 2-14, Dersom det er nødvendig av hensyn til arbeidstakernes helse, skal ventilasjonsanlegg være utstyrt med feilvarsling.

APF § 2-15, Lokaler skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser får tilfredsstillende beskyttelse mot stråling.

APF § 2-15, De arbeidsplasser og arbeidslokaler der risikovurderingen viser at eksponering for kunstig optisk stråling kan overskride grenseverdiene, skal merkes med passende advarsel eller skilt i henhold til kapittel 5 i forskriften her. Dersom det er teknisk mulig, skal arbeidsplassen ha adgangsbegrensning.

APF § 2-16, Arbeidslokaler og arbeidsplasser skal være utformet og innredet slik at de enkelte arbeidsplasser er beskyttet mot støy og vibrasjoner, og slik at årvåkenheten ikke svekkes og samtale vanskeliggjøres.

APF § 2-16, Det skal i nødvendig omfang benyttes lydabsorberende materialer og avskjerming mot lydutbredelse slik at arbeidsplasser og personalrom beskyttes mot støy.

APF § 2-16, Støy og vibrasjoner fra tekniske innretninger skal tas i betraktning når arbeidsplasser og arbeidslokaler utformes slik at unødig støy og vibrasjoner ikke oppstår.

APF § 2-16, Fundamenter og festeanordninger for arbeidsutstyr skal være slik at innretningen ikke forårsaker unødig støy eller vibrasjoner.

APF § 2-17, Arbeidstakerne skal ha tilgang til drikkevann.

APF § 2-18, Det skal være sikker atkomst fra offentlig område til arbeidslokaler og personalrom, mellom personalrom og de enkelte arbeidsplasser og mellom arbeidsplasser.

APF § 2-18, Der arbeidstakerne må bruke båt for å komme til og fra arbeidssted, skal det sørges for sikker transport.

APF § 2-18, Dersom det brukes transportmidler på ferdsels- og atkomstveier, skal det være avsatt en tilstrekkelig sikkerhetsavstand for gående.

APF § 2-18, Ferdselsveier for kjøretøy skal være plassert i tilstrekkelig avstand fra dører, porter, ferdselsveier for gående, korridorer og trapper. De skal være dimensjonert ut fra trafikkmengde og virksomhetens art.

APF § 2-18, Arbeidsplasser og ferdselsveier medregnet trapper, der arbeidstakerne oppholder seg under arbeidet, skal være utformet på en slik måte at gående og kjørende ferdsel kan foregå på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

APF § 2-18, På bygge- og anleggsplasser hvor faresoner må passeres, skal det om nødvendig settes opp overbygde, eventuelt innebygde ferdselsveier.

APF § 2-18, Inngang til bygg eller andre konstruksjoner under oppførelse med større høyde enn 6 m skal være beskyttet av skjerm eller være forsvarlig avsperret. Det samme gjelder områder nær vegg der arbeidstakere regelmessig oppholder seg.

APF § 2-18, Ferdsels- og atkomstveiene skal være tydelig merket dersom det påkrevd for å sikre vern av arbeidstakerne.

APF § 2-18, Ferdselsveier for kjøretøy skal merkes varig med varselfarger.

APF § 2-19, Mekanisk personbefordring som rulletrapper, rullende fortau, heiser mv. skal være installert og virke på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte. De skal være utstyrt med nødvendige sikkerhetsinnretninger, og med lett kjennelige og tilgjengelige nødstoppmekanismer.

APF § 2-20, Lasteramper, kaier og lasteplasser, herunder varemottak, skal være dimensjonert for den last som skal transporteres og det utstyret som benyttes for transport og håndtering av last. Opplysninger om tillatt belastning skal være synlig og lett forståelig.

APF § 2-20, Lasteramper skal ha minst én utgang. Der hvor det er teknisk mulig og hvor lasterampens lengde krever det, skal det være mer enn én utgang.

APF § 2-20, Lasteramper, kaier og lignende skal være sikret for å unngå at arbeidstakerne faller ned.

APF § 2-20, Fast tippsted for last og andre områder hvor bruk av kjøretøy kan innebære særskilt fare, skal ha sperreinnretning som hindrer utforkjøring.

APF § 2-20, Kaianlegg skal være utstyrt med kaifrontlist som skal være dimensjonert ut fra hensynet til bruken av kaia.

APF § 2-20, Kaianlegg skal være utstyrt med fortøyningsfester som skal være slik at fartøyer kan fortøyes på en forsvarlig måte, og være så solide at de med sikkerhet vil tåle de belastninger som de kan bli utsatt for. Festene skal ikke plasseres slik at fortøyningene sperrer den alminnelige ferdsel og transport på kaia.

APF § 2-21, Ved fare skal arbeidstakerne raskt og på en sikker måte kunne evakueres fra alle arbeidsplasser og personalrom.

APF § 2-21, Bygninger og arbeidsplasser skal være utformet med tilstrekkelige rømningsveier og nødutganger, som til enhver tid skal være åpne for fri ferdsel og lett kunne åpnes innenfra uten spesielle hjelpemidler.

APF § 2-21, Dører som er plassert i rømningsveier skal åpne i rømningsretningen.

APF § 2-21, Rømningsveienes og nødutgangenes antall, fordeling og dimensjoner skal avpasses etter arbeidsplassens bruk, utstyr og dimensjoner, og etter det høyeste antall personer som kan være til stede.

APF § 2-21, Rømningsveier og nødutganger skal så direkte som mulig føre ut i det fri eller til et sikkerhetsområde eller rom som er tilrettelagt for å beskytte mot farer som kan oppstå, og hvor arbeidstakerne kan oppholde seg i sikkerhet inntil de kan reddes eller faren er over.

APF § 2-21, Ved bergarbeid under jord skal det være minst to solide og lett tilgjengelige utganger til overflaten. Dersom det for annet bergarbeid under jord enn gruvearbeid er umulig å anlegge to utganger, skal det treffes tiltak for å sikre muligheten for sikker rømning. Rømningsveier og dører som er plassert i rømningsveier, skal være tilstrekkelig merket.

APF § 2-22, Der det skal være rekkverk jf. § 6-5 skal det ha en slik høyde og utforming at sikring oppnås og at arbeidstakerne ikke utsettes for fare. Høyden på rekkverket skal være minst 1 meter. Rekkverkshøyden på systemstillas kan reduseres til et absolutt minstemål på 0,95 meter.

APF § 2-22, Rekkverket skal ikke ha så store åpninger at det innebærer fare for at arbeidstakere kan falle igjennom.

APF § 2-22, Når det som fallsikring benyttes horisontale lister skal det være minst en knelist plassert midt mellom håndlist og gulv eller fotlist.

APF § 2-22, Der det er fare for at gjenstander kan falle ned skal rekkverket ha fotlist som er minst 0,10 meter høy.

APF § 2-22, På stillaser skal fotlist være minst 0,15 meter. På trestillaser med gulvhøyde mindre enn 8 meter skal fotlist være minst 0,1 meter. Fotlist skal ligge an mot gulvet. Annen tildekking skal benyttes når fotlist ikke gir tilstrekkelig vern.

APF § 2-23, Leidere skal være tilstrekkelig dimensjonert og sikkert festet. Trinnene skal være sklisikre

APF § 2-23, Leidere skal ha sidevange eller håndlist som avsluttes i rekkverkshøyde over øvre plan og om nødvendig være utstyrt med sikring mot fall, for eksempel ryggbøyle.

APF § 2-23, Lange leidere skal ha hvileplan.

APF § 2-23, Når leider har funksjon som redningsvei skal den markeres slik at den er godt synlig.

APF § 2-24, Utendørs arbeidsplasser skal så langt det er mulig være innrettet slik at arbeidstakerne: a. er beskyttet mot ugunstige værforhold, b. er vernet mot fallende gjenstander, c. ikke blir utsatt for skadelig støy eller for skadelige ytre påvirkninger som f.eks. gass, damp eller støv, d. raskt kan forlate arbeidsplassen ved fare eller raskt kan reddes, e. ikke kan gli eller falle.

APF § 2-24, Arbeidstakerne skal ha tilgang til lokale hvor de kan oppholde seg når det er nødvendig av hensyn til arbeidstakernes sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.

APF § 2-24, Arbeidsplasser på utendørs stillas skal om nødvendig være dekket med presenning eller lignende og ha lokal oppvarming og belysning.


APF K3, Krav til personalrom, rom for renholdsutstyr, førstehjelpsrom og førstehjelpsutstyr
APF § 3-1, Personalrom skal være hensiktsmessig plassert i forhold til personalinngang og arbeidssted.

APF § 3-2, Ved dimensjonering av personalrom skal det blant annet tas hensyn til: a. arbeidets art, b. det største antall arbeidstakere som normalt skal bruke rommet samtidig, c. at det skal utstyres med et antall bord og stoler med rygg som er tilpasset antallet arbeidstakere, d. at virksomheten skal kunne sysselsette både kvinner og menn.

APF § 3-2, I personalrom skal det ikke plasseres eller installeres annet utstyr enn det som er knyttet til den naturlige virksomheten i rommet.

APF § 3-3, Gravide og ammende skal ha mulighet for å legge seg ned og hvile under egnede forhold.

APF § 3-4, Arbeidsplasser skal normalt ha atskilte garderober for kvinner og menn.

APF § 3-4, Hver arbeidstaker skal ha tilstrekkelig plass for opphengning av tøy o.l. Dersom forholdene gjør det nødvendig skal det være atskilte skap for arbeidstøy og privat tøy.

APF § 3-4, Garderobene skal gi arbeidstakerne mulighet for å låse inn tøyet sitt i arbeidstiden, og der det er nødvendig skal det i tillegg være låsbare avlukker for å sikre mot tap av verdisaker.

APF § 3-4, Arbeidstakeren skal ha tilstrekkelig plass til å skifte.

APF § 3-4, Garderobe skal ha speil og nødvendig antall sitte.

APF § 3-5, Virksomheten skal normalt ha spiserom eller tilgang til tilfredsstillende lokaler utenom virksomheten.

APF § 3-5, Spiserom skal være så stort at det gir tilfredsstillende plass til det største antall arbeidstakere som skal spise samtidig.

APF § 3-5, Spiserom skal være hensiktsmessig innredet, og om nødvendig slik at arbeidstakerne kan tilberede måltider der.

APF § 3-6, Virksomheter skal ha særskilt vaskerom eller vaskested. Det skal være atskilte vaskerom eller vaskesteder for kvinner og menn, eller atskilt bruk av dem.

APF § 3-6, Gulv i vaskerom skal ha en utforming og overflate som motvirker at det blir glatt.

APF § 3-6, Det skal være tilstrekkelig fri gulvplass foran vaskestedene.

APF § 3-6, Det skal stilles tilstrekkelige og egnede dusjer til rådighet for arbeidstakerne dersom arbeidets art eller helsemessige forhold gjør det påkrevd. Dusjrommene skal være tilstrekkelig store til at hver arbeidstaker har tilstrekkelig plass til å vaske seg under forsvarlige hygieniske forhold. Dusjene skal være utstyrt med rennende kaldt og varmt vann. I de tilfeller hvor det ikke er påkrevd med dusj, skal vaskerom eller vaskested være utstyrt med håndvask med kaldt og varmt vann. Dersom dusjrom eller håndvasker er atskilt fra garderobene, skal det være lett tilgang mellom dem.

APF § 3-7, Virksomhet skal ha passende antall toaletter og det skal være atskilte toaletter for kvinner og menn.

APF § 3-7, I tilknytning til toaletter skal det være håndvask.

APF § 3-7, Felles toalett kan benyttes ved små virksomheter.

APF § 3-8, Det skal være rom for renholdsutstyr som skal innredes og utstyres i samsvar med den planlagte rengjøringsmetoden.

APF § 3-9, I virksomheter som helt eller delvis har utendørs arbeid eller når arbeidet for øvrig gjør det nødvendig, skal det være eget tørkerom eller annen mulighet for å tørke vått tøy og fottøy.

APF § 3-10, Hensiktsmessig førstehjelpsutstyr skal være lett tilgjengelig på alle steder hvor arbeidsforholdene gjør det nødvendig.

APF § 3-10, Dersom arbeidsplassens størrelse, arbeidets art og risikoen for ulykker gjør det nødvendig, skal det innredes ett eller flere førstehjelpsrom som er tilrettelagt for bruk av bårer.

APF § 3-10, Førstehjelpsrommene skal være utstyrt med nødvendig førstehjelpsutstyr og en lett synlig førstehjelpsinstruks.

APF § 3-10, Dersom arbeidstakerne kan utsettes for helseskadelig luft, skal det finnes hensiktsmessig og tilstrekkelig puste- og gjenopplivingsutstyr.

APF § 3-10, Førstehjelpsrom og oppbevaringssteder for førstehjelpsutstyr skal være hensiktsmessig merket.

APF K4-2, Rømnings- og redningsutstyr, første, andre, fjerde og femte ledd
APF § 4-2- 1.ledd, Rømnings- og redningsutstyr skal finnes på steder hvor arbeids- eller rømningsforholdene gjør det nødvendig, for eksempel ved drukningsfare eller at farlig atmosfære kan oppstå.

APF § 4-2- 2.ledd, Kaier, basseng og kummer mv. skal være utstyrt med løs eller fast stige eller annen innretning som gjør det mulig å komme opp uten hjelp fra andre.

APF § 4-2- 4.ledd, Ved arbeid under jord skal det være mekaniske hjelpemidler for transport, dersom rømning krever store fysiske anstrengelser.

APF § 4-2- 5.ledd, Redningsutstyret skal være funksjonsdyktig og klart til bruk til enhver tid og være lett tilgjengelig.

APF K4-3, Brannforebygging, eksplosjonsforebygging og brannslokkingsutstyr, første ledd
APF § 4-3 1.ledd, Arbeidsplassen skal innrettes slik at brann- og eksplosjonsfare forebygges.

APF K6-5, Sikring mot fall
APF § 6-5, Gangbaner, trapper, plattformer og arbeidsplasser som er plassert i høyden skal til enhver tid være solide og stabile, og ha en utforming og overflate som motvirker at de blir glatte.

APF § 6-5, På konstruksjoner der arbeidet medfører fare for personskade ved fall på mer enn 2 m til lavere nivå, skal det der det er praktisk mulig, være gangbane.

APF § 6-5, Gangbaner, trapper, plattformer, gulv, etasjedekker og lignende skal ha rekkverk i samsvar med § 2-22 der det er fare for at personer eller gjenstander kan falle ned. Når høyden er større enn 2 m, skal det alltid være rekkverk eller andre vernetiltak.

APF § 6-5, Åpninger mellom vegg og stillas eller gangbane større enn 0,30 m skal sikres.

APF § 6-5, Over faste arbeidsplasser og trafikkarealer tillates åpninger i gulv og gitterrister bare når åpningene sjelden passeres, f.eks. i forbindelse med ettersyn og vedlikehold. Landgang for skip og lignende skal ha rekkverk og sikkerhetsnett. Kai skal ha fester for sikkerhetsnett med passende

APF K8-1 Arbeidsplasser med biologisk helserisiko

APF § 8-1, Arbeidsplasser hvor det forekommer biologiske faktorer som kan innebære helserisiko for arbeidstakerne, skal være utformet på en slik måte at eksponeringen reduseres til et lavest mulig nivå, og slik at antall arbeidstakere som kan bli eksponert blir lavest mulig.