Midlertidig forbud mot tiltak jf. plan- og bygningsloven (Bygge- og deleforbud)
Gjelder den påtenkte planen areal for omforming og fornyelse med hensynssone for særlige samarbeids- eller eierformer, jf. §§ 11-8 bokstav e og 12-6, kan kommunen også bestemme at grunneier eller rettighetshaver ikke uten samtykke fra kommunen kan råde rettslig over eiendom på en måte som kan vanskeliggjøre eller fordyre gjennomføringen av planen. Kommunen skal la slikt vedtak tinglyse på de berørte eiendommer. I medhold av plan- og bygningslovens § 13-1 kan det faste utvalget for plansaker bestemme at arbeid etter tiltak etter loven ikke må igangsettes før reguleringsspørsmålet er endelig avgjort. Det samme gjelder andre tiltak som vil kunne vanskeliggjøre planleggingen eller gjennomføringen av planen. Det faste utvalget for plansaker kan imidlertid samtykke i at eiendom blir delt eller at arbeid blir utført, hvis det etter utvalgets skjønn ikke vil vanskeliggjøre den nye reguleringen. Det framgår av dette at planutvalget kan tillate gjennomført arbeid og tiltak etter ovennevnte bestemmelser dersom disse etter utvalgets skjønn ikke vil vanskeliggjøre den nye reguleringen. Det vil således være mulig å differensiere hvilke arbeid og tiltak forbudet skal omfatte. Varighet og frist (Pbl.§ 13-2) Er planspørsmålet ikke endelig avgjort senest fire år etter at forbud er nedlagt, faller forbudet bort og tinglyst vedtak etter § 13-1 tredje ledd skal slettes. Tidligere innsendte forslag til oppretting eller endring av eiendom og søknader om byggetillatelse tas straks opp til behandling og avgjørelse. Kommunen kan i tilfelle fastsette eiendomsgrenser og bebyggelsens beliggenhet, høyde og grad av utnytting. Er reguleringsspørsmålet ikke endelig avgjort senest 4 år etter at forbud er nedlagt, faller forbudet bort. Tidligere innsendte forslag til deling og søknader om byggetillatelse tas straks opp til behandling og avgjørelse. Fristforlengelse (Pbl.§ 13-3) Kommunen kan i særlige tilfeller forlenge fristen. Vedtak må treffes innen fristens utløp. Ved fristforlengelse kan kommunen eller departementet bestemme at berørte grunneiere, straks eller fra et bestemt tidspunkt, gis rett til å kreve innløsning som om eiendommen - eller den del av eiendommen som berøres av byggeforbudet - var blitt regulert til offentlig trafikkområde, friområde, fellesområde eller område angitt til omforming og fornyelse samt til statens, regionens og kommunens bygninger og grav- og urnelunder. Bestemmelsene i § 15-2 gis tilsvarende anvendelse Kommunen kan i særlige tilfeller forlenge fristen. Søknad om forlengelse må angi ønsket fristforlengelse og være avgitt til post eller telegraf eller til offentlig tjenestemann som har fullmakt til å ta imot søknaden, innen fristens utløp. Er det søkt om forlengelse av fristen, gjelder forbudet inntil saken er avgjort. Ved fristforlengelse kan departementet bestemme at berørte grunneiere, straks eller fra et bestemt tidspunkt, gis rett til å kreve innløsning av eiendommen. Oversittes fristen for å søke forlengelse av dele- og byggeforbudet er det ikke anledning til å nedlegge nytt midlertidig dele- og byggeforbud for samme område med samme begrunnelse som ved første vedtak i saken, jfr. Planjuridiske fortolkninger 1/98. Statlig bygge- og deleforbud (Pbl.§ 13-4) I forbindelse med statlig planlegging etter §§ 6-3 og 6-4, herunder i forbindelse med vurdering av regional planbestemmelse, og for øvrig når særlige grunner foreligger, kan departementet treffe vedtak som nevnt i § 13-1 første ledd. Bestemmelsene i forvaltningsloven §§ 16 og 27 første og andre ledd gjelder i så fall tilsvarende i forhold til vedkommende kommune. Webredaktør Svein Roar Holt 08.08.2010 |
DEP, Lovkommentar til plan- og bygningslovens plandel 2009 |